Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10606

van Nele Lijnen (Open Vld) d.d. 12 december 2013

aan de minister van Werk

de invoering van de geregistreerde kassa met fiscale controlemodule

horecabedrijf
zwartwerk
belastingfraude

Chronologie

12/12/2013Verzending vraag
24/2/2014Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-4204
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-10607

Vraag nr. 5-10606 d.d. 12 december 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Horecazaken die meer dan 10 procent van hun omzet uit voeding halen die ter plaatste wordt geconsumeerd, moeten vanaf eind 2015 verplicht een geregistreerde kassa met fiscale controlemodule of 'blackbox' gebruiken.

De intrede kan ook vroeger. Horeca-uitbaters die er voor kiezen om vanaf januari 2014 de blackbox in te voeren kunnen rekenen op een loonlastenverlaging.

Hoewel er al van 2009 sprake is van de invoering van een geregistreerde kassa, verscheen pas onlangs de officiële circulaire waarin in details staan beschreven wat de nieuwe kassasystemen moeten kunnen, wat ze moeten afleveren en wat niet meer toegelaten is. Op de certificatievoorwaarden, hoe de kassaverkoper kan bewijzen dat hij in regel is, is het nog steeds wachten.

Uit een rondvraag van de pers bij kassaverkopers en ontwikkelaars van software voor kassasystemen, blijkt dat het onmogelijk wordt om de kassa's tegen januari op de markt te krijgen. Bovendien zorgt de vertraging, in combinatie met het relatief kleine aantal kassaverdelers, dat het ook bijzonder lastig wordt om de piek tegen eind 2015 op te vangen.

Graag had ik dan ook een antwoord gekregen op de volgende vragen:

1) Hoe reageert u op de vaststelling dat de elektronische kassa's in de horeca onmogelijk klaar kunnen zijn voor januari 2014 en dat zelfs 2015 zeer moeilijk wordt om te halen?

2) Bent u bereid de hele regeling met alle termijnen uit te stellen tot 2015 en dus met een jaar op te schuiven in het licht van deze onmogelijkheid om de elektronische kassa in te voeren en dit om een eenvoudige en duidelijke regeling te hebben en nieuwe problemen te vermijden? Zo neen, waarom niet en welke deadline schuift u naar voor? Zo ja, kan u toelichten en garanderen dat er geen nieuwe problemen komen?

3) Heeft u met de sector samengezeten en zo ja, hoe komt het dan dat de circulaire nu pas wordt vrijgegeven? Is dit niet te laat?

Antwoord ontvangen op 24 februari 2014 :

Gelieve hierna het antwoord te willen vinden op uw vragen.

Voor alle vragen over het geregistreerd kassasysteem en de invoering ervan moet ze zich wenden tot de minister van Financiën die over alle nodige informatie beschikt.

De regering heeft beslist om de invoering van de geregistreerde kassa te spreiden over twee jaar. Wij beschikken niet over informatie dat deze timing niet zou kunnen worden gehaald.

Om te garanderen dat uitbaters die op 1 januari 2014 vrijwillig in het systeem stappen ook meteen kunnen genieten van de bijhorende lastenverlaging wordt wel voor het eerste kwartaal 2014 in een overgangsbepaling voorzien. Dit omwille van de praktische problemen en het te korte tijdgebrek om voor het einde van dit jaar nog een geregistreerde kassa te installeren. Er zal dus worden voorzien dat uitbaters die zich registreren bij de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën voor eind december 2013 én een geregistreerd kassasysteem installeren en in gebruik nemen voor eind februari 2014 toch van de lastenverlaging kunnen genieten voor dit eerste kwartaal 2014.

Op die manier geven wij de werkgevers de garantie dat eventuele praktische problemen en vertragingen in de aanvangsfase van de invoering van het geregistreerd kassasysteem geen invloed heeft op de toekenning van de bijdrageverminderingen die samengaan met de invoering van de kassa.