Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10553

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 9 december 2013

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen - Incidenten - Onwetendheid - Registratie - Communicatie - Beleidslijnen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
lichamelijk geweld
bestuurder

Chronologie

9/12/2013Verzending vraag
28/4/2014Einde zittingsperiode

Vraag nr. 5-10553 d.d. 9 december 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Ik informeerde bij de geachte minister eerder door middel van schriftelijk vraag (5-9980) over een geval waarbij een trein die op weg was van Genk naar Brugge leeg is doorgereden nadat de treinbegeleider verbaal werd aangevallen door een reiziger. Zoals eerder gesteld, wil ik het incident zeker niet minimaliseren. Maar ik heb wel vragen bij het antwoord bezorgd door de Nationale Maatschappij der Belgique Spoorwegen (NMBS) aan de minister.

De NMBS bleek niet op de hoogte te zijn van het incident. Het bericht stond nochtans in verschillende nationale kranten op 19 september 2013.

Hierover de volgende vragen.

1) Hoe verklaart de geachte minister dat de NMBS niet op de hoogte is van dit incident? Wordt dit dan niet geregistreerd?

2) Is hij het met mij eens dat het hier om een significant incident gaat? Dat dit incident waarbij een trein wordt stil gelegd, waarbij een agressieve treinreiziger moet worden gearresteerd, waarbij alle passagiers moeten overstappen (met de daarmee gepaarde vertraging en hinder) en waarbij tot slot een trein helemaal leeg de helft van Vlaanderen doorkruist het wel waardig is om geregistreerd te worden?

3) Is dit dan niet belangrijk voor onderkennen van de problemen van de NMBS en het uitzetten van verdere beleidslijnen? Hoe wil de NMBS het vertrouwen van zijn reizigers terugwinnen indien ze niet eens te moeite doen om vast te stellen wat er fout loopt, laat staan dat ze er conclusies uittrekt om haar dienstverlening te verbeteren?