Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10367

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 12 november 2013

aan de staatssecretaris voor Asiel en Migratie, Maatschappelijke Integratie en Armoedebestrijding, toegevoegd aan de minister van Justitie

Programmatorische Overheidsdienst Maatschappelijke Integratie, Armoedebestrijding en Sociale economie - Fietskoeriers - Gebruik

vervoersonderneming
postdienst
tweewielig voertuig
ministerie

Chronologie

12/11/2013Verzending vraag
11/12/2013Antwoord

Vraag nr. 5-10367 d.d. 12 november 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Onlangs berichtten de media dat het niet goed gaat met de fietskoeriersbedrijven. Deze wijten hun achteruitgang deels aan de overheid, die het qua opdrachten laat afweten. Vooral bij administraties blijkt de terughoudendheid hardnekkig te zijn. Blijkbaar leven er nog zeer veel vooroordelen, zoals een slechte bescherming van de zending tegen de weersomstandigheden. Of ze schermen met confidentialiteit, of met de verplichting om zendingen aangetekend te versturen. Drogredenen, aangezien advocatenkantoren en banken veel werken met fietskoeriers. Daarbij geldt dat leveringsbonnen en scans dezelfde garanties kunnen geven als een aangetekend schrijven.

De voordelen van fietskoeriers moeten niet meer worden beklemtoond: milieu, minder files dus veel meer leefbaarheid en betere mobiliteit in de dichtgeslibde steden en agglomeraties. Bij uitstek in Brussel, een stad waar de onleefbaarheid cumuleert, bieden zij een competitief voordeel.

Hierover de volgende vragen:

1) Erkent de geachte staatssecretaris de voordelen en mogelijkheden van fietskoeriers voor de administraties (in Brussel)? Bevestigt zij dat deze diensten vandaag nog onderbenut zijn?

2) Maakt de Programmatorische Overheidsdienst (POD) Maatschappelijke Integratie, Armoedebestrijding en Sociale economie gebruik van fietskoeriersdiensten?

a) Zo ja, over welk soort contracten gaat het hier (bedrag, termijn, hoeveelheid)? Zijn er plannen om dit uit te breiden of af te bouwen?

b) Zo ja, is men daarbij tevreden met de geleverde diensten?

c) Zo neen, waarom niet? Overweegt de geachte staatssecretaris om hier in de toekomst werk van te maken?

3) Maakt de POD Maatschappelijke Integratie, Armoedebestrijding en Sociale economie gebruik van andere private (gemotoriseerde) bestel- en koeriersdiensten?

a) Zo ja, over welk soort contracten gaat het hier (bedrag, termijn, hoeveelheid)? Zijn er plannen om dit uit te breiden of af te bouwen?

b) Zo ja, is men daarbij tevreden met de geleverde diensten?

c) Overweegt de geachte staatssecretaris om deze contracten in de toekomst af te bouwen ten voordele van fietskoeriers? Is zij bereid om haar administratie te vragen om dit te onderzoeken?

Antwoord ontvangen op 11 december 2013 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vragen.

1. Beroep doen op de diensten van fietskoeriers kan verschillende voordelen bieden, maar er wordt weinig gebruik van gemaakt binnen de administraties die onder mijn bevoegdheden ressorteren. Hier zijn echter goede redenen voor.

2. De Programmatorische Overheidsdienst (POD) Maatschappelijke Integratie doet geen beroep op deze diensten.

a) Niet van toepassing.

b) Niet van toepassing.

c) Omdat het merendeel van de post bestemd is voor personen of instellingen die buiten Brussel gevestigd zijn. Bovendien wordt slechts weinig papieren post verzonden. Verzending via elektronische weg, wat de meest economische en ecologische manier is, geniet meer en meer de voorkeur voor het verzenden van documenten.

3. Nee, de POD Maatschappelijke Integratie doet geen beroep op andere gemotoriseerde koerierdiensten want er is intern een chauffeur. Economisch gezien zou het dus niet rationeel zijn een beroep te doen op een externe dienst.

a) Niet van toepassing.

b) Niet van toepassing.

c) Zoals reeds gezegd is dit systeem niet aangepast voor het verzenden van post door de POD Maatschappelijke Integratie. In de toekomst zal er nog meer een beroep gedaan worden op het verzenden via elektronische weg.