Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10315

van Patrick De Groote (N-VA) d.d. 6 november 2013

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

het CAD-ASTRID-systeem voor ambulances en brandweerwagens

ASTRID
ziekentransport
brandbestrijding
eerste hulp

Chronologie

6/11/2013Verzending vraag
24/2/2014Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-3930

Vraag nr. 5-10315 d.d. 6 november 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In Oost- en West-Vlaanderen worden ambulances en brandweerwagens geconfronteerd met een niet optimale werking van het recent ingevoerde CAD-ASTRID-systeem omdat het rekening houdt met verkeerszones met snelheidsbeperkingen, terwijl prioritaire wagens met sirene en zwaailicht geen rekening moeten houden met deze snelheidsbegrenzing. Binnenlandse Zaken zou hiervan op de hoogte zijn en een snelle aanpassing naar voor schuiven.

Vandaar mijn vragen:

1) Wanneer kan dit euvel worden gecorrigeerd?

2) Hoe komt het dat de betrokken partijen, zoals de provinciegouverneurs, de ziekenhuizen en de brandweer dit zelf na enkele maanden proefondervindelijk hebben moeten vaststellen? Werden zij niet betrokken bij de opbouw of de invoering van het systeem of op de hoogte gesteld van de werkwijze van het systeem? Werd het systeem op het terrein niet op voorhand getest? Wie is verantwoordelijk voor de controle bij de oplevering van het systeem?

3) Bovendien stelde de gouverneur dat het systeem werkt op basis van sterk verouderde kaarten. Zo zouden woonwijken van een aantal jaren oud niet in het systeem verwerkt zijn. Hoe komt het dat dit euvel nu pas opduikt, terwijl de politiediensten reeds jaren van hetzelfde systeem gebruik maken?

4) In welke mate houdt het systeem rekening of kan het in de toekomst rekening houden met bijvoorbeeld wegeniswerken (of zelfs filevorming)? De gouverneur van Oost-Vlaanderen wees immers op problemen met betrekking tot de invoering van een plan B of een traject B, wanneer een ambulance of een brandweerwagen naar een incident rijdt.

5) Wat zijn de financiële consequenties van dit probleem? Kan er een schadevergoeding worden geëist? Zijn de actualiseringen opgenomen in het onderhoudscontract? Of moeten er bijkomende kosten worden gemaakt voor de aanpassing van het systeem? Wat stipuleert het contract?

Antwoord ontvangen op 24 februari 2014 :

1. en 4. De dispatchtechnologie van ASTRID, het CAD-Astrid (Computer Aided Dispatching), berekent welke adequate middelen het snelst ter plaatse kunnen zijn. Momenteel houdt de berekening van de beschikbare middelen rekening met vooraf ingestelde snelheden, met één- of tweerichtingsverkeer en met eventuele activeringstijden van een brandweerkorps.

Het CAD-systeem houdt voor de berekening van de snelste adequate middelen rekening met vaste gegevens, niet met realtime gegevens. Tijdelijke onderbrekingen en wegomleggingen kunnen ingesteld worden, maar er wordt geen rekening gehouden met bijvoorbeeld een brug die geopend kan worden. De brandweer kan na de alarmering zelf nagaan of er een brug geopend is en indien nodig de route aanpassen.

Prioritaire voertuigen zijn inderdaad niet gebonden aan deze snelheidsbeperkingen tijdens het uitvoeren van een dringende opdracht als ze de zwaailichten en de sirene gebruiken volgens de wegcode. Op veel wegen zijn echter verkeersremmende maatregelen genomen of kunnen andere voertuigen het moeilijk maken om de officiële snelheid te overtreden. De maximumsnelheden van de verschillende straatsegmenten bieden een uniforme werkwijze voor de berekening van wie het snelst ter plaatse kan zijn voor alle brandweerkorpsen en provincies.

De vooraf ingestelde snelheden per straatsegmenten komen nog niet altijd overeen met de officiële snelheidsbeperkingen, maar mijn diensten proberen de officiële snelheden wel op korte termijn in te voeren. Op lange termijn willen mijn diensten de berekening verder optimaliseren door gebruik te maken van de effectieve snelheden die behaald worden op de wegen in plaats van de officiële maximumsnelheid.

2. en 3. Het klopt ook dat de updating garanties van de kaarten op dit ogenblik niet voldoende zijn. De updates gebeuren nog teveel door inbreng van de medewerkers van de Hulpcentra 100/112 zelf. Mijn diensten hebben dit probleem samen met een aantal andere problemen opgenomen in een actieplan.

De politiediensten hebben de problematiek al kunnen vaststellen maar hebben er geen prioriteit van gemaakt omdat de berekening van de politionele dispatching geen gebruik maakt van vooraf ingestelde snelheden per straatsegment. De dispatching van de politie is namelijk territoriaal georganiseerd. De niet-coherente snelheden en het onvoldoende upgraden van het kaartmateriaal werden meer dan twee jaar geleden al aangekaart bij NV ASTRID. Zij hebben toen gevraagd om van deze punten een topprioriteit te maken maar de problemen werden nog niet opgelost.

Mijn diensten voorzien de laatste zes maanden een oplossing via het project Optifed 1, dat de geïnteresseerde overheidsdiensten (geïntegreerde politie, de Federale Overheidsdienst (FOD) Binnenlandse Zaken en NV ASTRID) eenzelfde basiskaart met uniforme straatnamen- en navigatie/routeringscapaciteiten zal geven om hun opdracht efficiënt te kunnen uitvoeren. Dit is voorzien voor 2014.

De basiskaart zal worden aangekocht van een nog te selecteren leverancier op basis van de behoeften van de verschillende betrokkenen. Dit project wordt voor verschillende overheidsdiensten gecoördineerd door het NGI (Nationaal Geografisch Instituut). Mijn diensten bekijken ook om zoveel mogelijk (tussentijdse) oplossingen of verbeteringen te realiseren op zeer korte termijn.

5. Als gebruikers van de CAD-technologie hebben mijn diensten geen rechtstreekse contractbepalingen met NV Astrid, maar NV ASTRID heeft wel contractbepalingen met het consortium en de (onder-)leveranciers. NV ASTRID beschikt over op jaarbasis toegekende budgetten van geleverde prestaties. De beoordeling hiervan zit in de realisatie van projecten en nieuwe ontwikkelingen, maar niet in de dagdagelijkse kwaliteit van de geleverde diensten.