Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10299

van Martine Taelman (Open Vld) d.d. 5 november 2013

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

Spoorwegnet - Desiro-treinstellen - Langeafstandsrelaties - Luchthaven - Afval

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
luchthaven
voertuig op rails
reizigersvervoer

Chronologie

5/11/2013 Verzending vraag
20/1/2014 Antwoord

Vraag nr. 5-10299 d.d. 5 november 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De nieuwe treinstellen van het type "Desiro" worden stilaan een vertrouwd beeld op het hele spoorwegnet. Deze treinstellen zijn speciaal ontworpen om als stoptrein en om in het Gewestelijk Expresnet rond Brussel te rijden. Ze trekken immers bijzonder snel op en bieden een hoge capaciteit aan. De faciliteiten voor reizigers zijn tot het minimum herleid, met slechts enkele vuilbakjes en tafeltjes. De treinen zijn dan ook niet echt geschikt voor langeafstandsverbindingen.

Jammer genoeg heb ik kunnen vaststellen dat de "Desiro's" ook worden ingezet op verbindingen waarvoor het materieel eigenlijk niet geschikt is, zoals de IC Antwerpen-Charleroi tijdens het weekend of op verbindingen van en naar de luchthaven (er is immers nauwelijks bagageruimte).

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Op welke langeafstandsverbindingen (IC- en IR-verbindingen) worden treinstellen van het type "Desiro" ingezet? Waarom werd op deze verbindingen voor dit type treinstel gekozen?

2) Wordt op treinstellen van het type "Desiro" meer afval achtergelaten dan op andere stellen omdat aan de zitplaatsen geen vuilbakjes zijn?

3) Is de minister van oordeel dat de inzet van treinstellen van het type "Desiro" op langeafstandsverbindingen en op de verbindingen van en naar de luchthaven gewenst is?

Antwoord ontvangen op 20 januari 2014 :

Als antwoord op de vragen van het geachte lid deelt de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)-groep me de volgende elementen mee:

1. Momenteel worden op de relaties Antwerpen-Charleroi, Brussel-Brussel Luchthaven, Gent-Brussel Luchthaven en Antwerpen-Noorderkempen alle treinen of een deel van de treinen met motorstellen type AM08 (Desiro) verzekerd.

2. De schoonmaakdiensten hebben geen bijzondere afvalproblemen vastgesteld in de AM 08 (Desiro). Op elk balkon is niettemin een vuilnisbak te vinden.

In het algemeen worden op treinen die korte afstanden afleggen, minder voedingsmiddelen genuttigd dan op treinen met langere trajecten, behalve op treinen die vertrekken vanuit een station waar consumptieproducten beschikbaar zijn, en dan voornamelijk 's ochtends. Het schoonmaakpersoneel vindt weinig Metro-kranten in de vuilnisbakken van de treinen, ongeacht het ingezette materieeltype.

3. De NMBS meent dat Desiro-treinstellen zeker op de verbindingen van en naar de luchthaven ingezet kunnen worden aangezien dit materieel een polyvalente ruimte heeft en dus geschikt is voor reizigers met valiezen of andere bagage.

Wat de lange afstandsrelaties betreft, probeert de NMBS de inzet van Desiro-treinstellen te beperken. De inzet van Desiro-treinstellen is bijvoorbeeld ook afhankelijk van de locatie van de werkplaatsen.