Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10060

van Nele Lijnen (Open Vld) d.d. 9 oktober 2013

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Cabotage - Buitenlandse truckers - Binnenlandse en buitenlandse ritten - Fraude

wegvervoer
wegcabotage

Chronologie

9/10/2013Verzending vraag
18/12/2013Rappel
30/1/2014Rappel
25/2/2014Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-10059

Vraag nr. 5-10060 d.d. 9 oktober 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Een Europese richtlijn aangaande cabotageregels stelt dat buitenlandse vrachtwagenchauffeurs binnen de zeven dagen na een internationale rit nog drie binnenlandse ritten mogen afleggen. De maatregel kwam er om de concurrentie met binnenlandse truckers eerlijker te laten verlopen. De Nederlandse belangenorganisatie AIDT uit echter haar ongenoegen: buitenlandse truckers omzeilen de ritregels door met dubbele kentekenplaten rond te rijden. Het zijn meestal chauffeurs uit Oost-Europa die op deze manier de regels omzeilen.

Hieromtrent heb ik enkele vragen.

1) Hebt u weet van zulke praktijken op de Belgische wegen? Zo ja, kunt u de problematiek schetsen?

2) Kunt u de problematiek verder duiden aan de hand van cijfers (vaststellingen, veroordelingen, sepots, enz.)?

3) Indien neen op de eerste vraag, acht u het nodig om dit te onderzoeken? Waarom wel of niet?

4) Indien ook België te kampen heeft met de problematiek, welke boetes staan hiertegenover?

5) Hebt u een plan om de mogelijke problemen aan te pakken? Op welke manier?

Antwoord ontvangen op 25 februari 2014 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag.

In de transportsector is een activiteit van cabotage een nationale transportactiviteit dus binnen de grenzen van eenzelfde land uitgevoerd door een buitenlands bedrijf.

Een buitenlands bedrijf heeft het recht om op ons territorium drie activiteiten van cabotage uit te voeren binnen een periode van zeven dagen, te tellen vanaf de laatste lossing van het transport waardoor hij op het grondgebied binnenkwam. Het is dus noodzakelijk dat het voertuig binnenkomt in het land met een lading, anders is er geen toelating om activiteiten van cabotage uit te voeren. Merken we hierbij op dat de maatregel het voertuig beoogt dat beschikt over een buitenlandse transportvergunning en niet de chauffeur: er wordt geen rekening gehouden met zijn nationaliteit. Het gaat hier om een beschermingsmaatregel om de transportsector in België te beschermen in de mate waarbij de economische en sociale omstandigheden van de verschillende Europese Lidstaten niet dezelfde zijn en om de sociale dumping zoveel mogelijk te vermijden.

De praktijk die u aanhaalt, met name het veranderen van nummerplaten om illegale cabotage uit te voeren is zeer erg: het gaat hier om fraude op de wetgeving rond inschrijving met de bedoeling om een andere wetgeving te kunnen omzeilen. De boetes die voor illegale cabotage voorzien zijn kunnen gaan van acht dagen tot zes maanden gevangenis, alsook 300 tot 60 000 euro boete, of één van beide apart. De boete voor het gebruiken van een valse nummerplaat kan gaan tot 1 500 euro.

Dit feit, nochtans een zware inbreuk, werd nog niet vastgesteld door de Directie Controle van het Wegvervoer van de Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en Vervoer, en tot op heden werd er nog geen geval gemeld. Als voorzorgsmaatregel zal ik vragen aan de diensten die belast zijn met de controle van dergelijke fenomenen, met name de FOD Mobiliteit, maar ook de politie en de douane, om in het bijzonder aandacht te geven aan de nummerplaten van de gecontroleerde voertuigen om dit binnen de kortste keren te controleren. Bovendien zal de Directie Controle van het Wegvervoer contact opnemen met haar equivalenten in het buitenland, meer bepaald met Nederland, teneinde de beste praktijken te identificeren die aldaar gebruikt worden om dit fenomeen te bestrijden.