Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-7194

van Ann Somers (Open Vld) d.d. 12 maart 2010

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Station van Mechelen - Spoorwijzigingen- Waarschuwing van de reizigers

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
consumentenvoorlichting

Chronologie

12/3/2010Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 15/4/2010)
6/5/2010Einde zittingsperiode

Vraag nr. 4-7194 d.d. 12 maart 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Op dinsdag 2 maart 2010 deed zich 's avonds in het station van Mechelen het volgende voor. De aankondigingsborden op spoor 5 werkten niet. Reizigers die op de trein richting Leuven stonden te wachten, stappen op de trein die op het gewone uur van de trein naar Leuven komt aangereden. Er werd niets omgeroepen, maar tijdens het opstappen werd aan enkele treinreizigers mondeling gemeld dat het niet de trein naar Leuven was. Die stond namelijk op spoor 1. Het gevolg was dat een aantal reizigers niets vermoedend de verkeerde trein heeft genomen en een aantal anderen te laat waren om de trein richting Leuven nog te nemen. Ze kregen een wachttijd van veertig minuten aangesmeerd. Intussen werkten de aankondigingsborden nog steeds niet en vonden de omroepers het niet nodig om informatie om te roepen.

1. Waarom werd in het station van Mechelen niet tijdig en duidelijk omgeroepen welke trein op spoor 5 aankwam op een ogenblik dat de aankondigingsborden niet werken?

2. Waarom werd niet gemeld dat de trein richting Leuven van spoor was gewisseld?

3. Erkent de minister dat een betere communicatie de pendelaars heel wat leed kan besparen?

4. Zal zij andermaal bij de NMBS aandringen op een duidelijke en tijdige communicatie inzake vertragingen en spoorwijzigingen?