Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-7191

van Ann Somers (Open Vld) d.d. 12 maart 2010

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Treinvertragingen van januari en februari 2010 - Aantallen - Klachten en vergoedingen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
vervoersduur

Chronologie

12/3/2010Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 15/4/2010)
6/5/2010Einde zittingsperiode

Vraag nr. 4-7191 d.d. 12 maart 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Sinds de start van het jaar 2010 hebben heel wat treinreizigers de indruk dat het van kwaad naar erger gaat met de stiptheid van de treinen. Ook de gebrekkige communicatie blijft nog steeds een heikel punt.

Graag kreeg ik voor de maanden januari en februari 2010 een antwoord op de volgende vragen, met telkens de cijfers opgesplitst per maand:

1. Hoeveel procent van de treinen reed echt stipt, met andere woorden volgens het boekje?

2. Hoeveel procent van de treinen had een vertraging tot zes minuten?

3. Hoeveel procent van de treinen had een vertraging van zes tot tien minuten?

4. Hoeveel procent van de treinen had een vertraging van meer dan tien minuten?

5. Hoeveel procent van de treinen had een vertraging van meer dan één uur?

6. Hoeveel treinen werden afgeschaft?

7. Hoeveel klachten ontving de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) van reizigers over vertragingen?

8. Hoeveel van deze klachten werden beantwoord (en daarmee bedoel ik uiteraard niet de automatische ontvangstmelding)?

9. Hoeveel vragen om uitleg ontving de NMBS van de Ombudsman?

10. Hoeveel van deze vragen van de Ombudsman werden effectief beantwoord?

11. Hoeveel aanvragen ontving de NMBS van reizigers om een vergoeding wegens herhaalde of eenmalige vertragingen?

12. Hoeveel van deze aanvragen werden aanvaard?

13. Hoeveel heeft de NMBS betaald aan schadevergoedingen wegens vertragingen?