Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-6959

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 12 februari 2010

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Belgische luchthavens - Veiligheid - Inzetten van meer politiemensen

luchthaven
veiligheid van het luchtverkeer
politie

Chronologie

12/2/2010Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 18/3/2010)
24/3/2010Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 4-1455

Vraag nr. 4-6959 d.d. 12 februari 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De jongste tien jaar is het aantal reizigers dat via de Brussels South Charleroi Airport (BSCA) passeert aanzienlijk toegenomen. Maandelijks vertrekken 300 000 tot 350 000 passagiers voor een vlucht naar een van de vele aangeboden bestemmingen. De nieuwe terminal, die in 2007 in gebruik werd genomen, zit al bijna aan zijn maximumcapaciteit.

Merkwaardig genoeg neemt het aantal politiemensen dat op de luchthaven actief is af. Twee jaar geleden waren er nog achtenveertig agenten voor ruim 3 miljoen passagiers, terwijl de teller voor 2010 naar vijfendertig is gezakt voor ongeveer 4 miljoen reizigers.

Ik stel mij dan ook enkele vragen in verband met de veiligheid op de luchthaven. De daling van het aantal agenten op de luchthaven wekt de indruk dat de veiligheid van de passagiers is verminderd. Dat kan natuurlijk in geen geval de bedoeling zijn.

Er blijken echter een aantal problemen te zijn bij de rekrutering van nieuwe agenten voor de controles op alle Belgische luchthavens. Kandidaten moeten hiervoor een extra opleiding tot grenscontroleur volgen. Die aanvullende opleiding duurt drie maanden en is niet populair, onder andere omdat ze vrij moeilijk is. Het gevolg is dat er een groot gebrek is aan geïnteresseerden. Het is natuurlijk noodzakelijk om strenge criteria te blijven hanteren bij de opleiding en de aanwerving van agenten die op luchthavens actief zijn.

Graag had ik hierover de volgende vragen:

1) Is de geachte minister op de hoogte van het lage aantal agenten dat permanent actief is op de Brussels South Charleroi Airport? Is ze van mening dat de veiligheid op de luchthaven hierdoor in het gedrang kan worden gebracht ?

2) Is zij van plan om op korte termijn extra politiemensen vrij te maken? Hoe zal ze daarbij te werk gaan?

3) Is zij van plan om de verplichte opleiding tot grenscontroleur aantrekkelijker te maken om zo op lange termijn genoeg kandidaten te vinden die op de luchthaven willen werken?

4) Hoe is de situatie op de andere Belgische luchthavens? Is de minister bereid om initiatieven te nemen om ook op die luchthavens het aantal politiemensen uit te breiden?

5) Zijn de Belgische luchthavens reeds onderworpen aan de evaluatiecontrole van de Europese luchtvaartautoriteiten? Wat zijn de resultaten van dat onderzoek? Welke aspecten worden tijdens het onderzoek geëvalueerd?

Antwoord ontvangen op 24 maart 2010 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vragen.

1. Ik ben mij bewust van de personeelssituatie op de luchthaven Brussels South Charleroi Airport.

De commissaris-generaal, de uitbater van de luchthaven en de syndicale organisaties hebben reeds meermaals mijn aandacht getrokken op deze problematiek.

2.en 3. In afwachting van een definitieve aanwijzing worden de noden ingevuld met gedetacheerde inspecteurs en hoofdinspecteurs. Gezien dit personeel meestal slechts beperkte tijd aanwezig blijft, krijgt het een versnelde functionele opleiding van grenscontroleur die hen zal toelaten hun taken uit te voeren.

4. Ik heb de top van de federale politie gevraagd om bij de verdeling van de personele middelen rekening te houden met de prioritaire behoeften in de verschillende diensten waaronder de luchthavenpolitie.

5. Wat betreft de evaluatiecontrole dien ik u te verwijzen naar de Staatssecretaris van Mobiliteit.