Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-6867

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 9 februari 2010

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Dienstverlening - Klachten

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
officiële statistiek
geografische spreiding

Chronologie

9/2/2010Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 11/3/2010)
19/4/2010Antwoord

Vraag nr. 4-6867 d.d. 9 februari 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In het kader van mijn werkzaamheden in de Senaat kreeg ik graag een antwoord op volgende vragen:

1. Hoeveel klachten registreerde de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) in de jaren 2007, 2008 en 2009 over haar dienstverlening?

2. Op welke onderdelen van de dienstverlening hadden de klachten voornamelijk betrekking?

3. Kan er een opdeling van klachten worden gemaakt op basis van geografische spreiding?

4. Op welke manier kunnen reizigers opmerkingen formuleren over de dienstverlening van de NMBS?

Antwoord ontvangen op 19 april 2010 :

1. Het aantal klachten in verband met het dienstenaanbod van de NMBS is als volgt:

2007

2008

2009

22 961

23 320

23 833

2. De uitsplitsing per onderwerp is als volgt :

Omschrijving

Aantal klachten

Schade/verlies

227

Varia

422

Stations

876

Klantenbeheer

1 55

Informatie

1 208

Treinaanbod

3 897

Personeel

1 332

Producten

5 054

Beurtregelingen treinen

9 269

Totaal

23 833

3. De uitsplitsing per Gewest is als volgt


Gewest

% klachten

 

Brussel

15 %

 

Vlaanderen

55 %

 

Wallonië

30 %

 

De reizigers kunnen hun opmerkingen en suggesties in verband met het dienstenaanbod van de NMBS, melden aan de Centrale Klantendienst via mail, over de post, door het formulier C280 in te vullen, via telefoon, enz.