Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-6447

van Ann Somers (Open Vld) d.d. 11 januari 2010

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Nieuwe dienstregeling - Vertragingen in Brussel-Centraal - Gebrekkige communicatie

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
vervoersduur
consumentenvoorlichting

Chronologie

11/1/2010Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 11/2/2010)
6/5/2010Einde zittingsperiode

Vraag nr. 4-6447 d.d. 11 januari 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De eerste werkdag van de nieuwe dienstregeling van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) leek niet zonder slag of stoot te verlopen. In Brussel-Centraal kwamen heel wat treinen op spoor 1. met vertraging aan. Helaas bleek ook de communicatie weer in het honderd te lopen.

De trein van Aarschot naar Hasselt van 17 u 38 werd aangekondigd met een vertraging van vijfentwintig minuten. De trein van Aarschot naar Tongeren van 18 u 09 werd aangekondigd zonder vertraging. Om 18 u 17 was nog geen van beide treinen aangekomen. Er was intussen ook geen communicatie gebeurd.

Toen er om 18 u 17 werd gecommuniceerd dat de trein van 18 u 09 zou aankomen, verscheen tegelijkertijd op de informatieborden dat die trein vijfentwintig minuten vertraging had. Naderhand bleek echter de trein van 17 u 38 in aantocht te zijn. Die arriveerde uiteindelijk met een vertraging van meer dan veertig minuten. De trein van 18 u 09, die dan weer aangekondigd was met een vertraging van vijfentwintig minuten zou vlak na de trein van 17 u 38 aankomen.

1. Waarom wordt er niet gecommuniceerd over een trein in vertraging vooraleer diens aankomsttijdstip overschreden is met acht minuten?

2. Waarom wordt de vertraging van de trein van 17 u 38 niet bijgesteld als blijkt dat de aangekondigde vijfentwintig minuten er meer dan veertig blijken te worden?

3. Waarom wordt een aankondiging gedaan van een trein die gaat toekomen en verschijnt er tegelijkertijd op de informatieborden dat diezelfde trein vijfentwintig minuten vertraging heeft?

4. Hoe komt het dat de informatiedoorstroming in Brussel-Centraal zo moeizaam gebeurt?

5. Welke maatregelen zullen worden genomen om de informatie in Brussel-Centraal te verbeteren?