Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-624

van Berni Collas (MR) d.d. 3 april 2008

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken

Nummer "112" - Belgische promotiecampagne - Onthaal in het Duits - Opleiding van onthaalbedienden

taalgebruik
noodhulp
eerste hulp
beroepsopleiding
praktijkopleiding
telefoon

Chronologie

3/4/2008Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/5/2008)
22/10/2008Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-471

Vraag nr. 4-624 d.d. 3 april 2008 :

Het nummer 112 is een uniek noodnummer dat in de 27 lidstaten van de Europese Unie kan worden gebruikt ingeval van ongeval, agressie of in elke andere noodsitutatie.

De Raad van de Europese Unie heeft dit nummer ingevoerd om te vermijden dat wie zich naar een ander land van de Europese Unie begeeft, telkens de noodnummers van dat land moet onthouden.

De taal waarin de beller wordt onthaald, is in principe die van het land waar hij zich bevindt. Het is van het allergrootste belang dat elke persoon die zich in een noodsituatie bevindt, zich in zijn eigen taal kan uitdrukken als hij een nooddienst belt.

Uit een opiniepeiling van Eurobarometer blijkt dat 80% van de Europeanen en 65% van de Belgen het nummer 112 niet kennen. De Europese Commissie roept de lidstaten op het noodummer beter bekend te maken.

De vraag rijst of de behandeling van de oproepen voor dringende medische hulp kan worden toevertrouwd aan personen die geen enkele specifieke opleiding hebben gekregen. Meer en meer professionelen op het terrein verkiezen een beroep te doen op beambten die speciaal werden opgeleid om de noodoproepen zo goed mogelijk te beantwoorden.

In sommige centra worden beambten van de centrale 100 systematisch uitgenodigd de cursus ambulancier-hulpverlener te volgen die door de provincie wordt georganiseerd. Niettemin lijkt een specifieke opleiding voor het beantwoorden van oproepen onontbeerlijk

Ik wens u bijgevolg de volgende vragen te stellen:

Hoe zal de regering de 112 promoten? Bestaan er al promotiecampagnes? Zo ja, welke?

In België zijn er drie nationale talen. Op welke manier wordt ervoor gezorgd dat de beller in zijn moedertaal wordt onthaald?

Is er voldoende Duitstalig personeel om de oproepen van Duitstalige burgers te beantwoorden?

Vindt u het nodig dat beambten een specifieke opleiding krijgen? Zal de regering een wettelijk kader voor een dergelijke opleiding creëren?

Antwoord ontvangen op 22 oktober 2008 :

Het geachte lid kan hieronder het antwoord vinden op zijn vraag :

Thans worden de oproepen 112 behandeld door de 100-centra en, als het om een oproep voor de politiediensten gaat, wordt deze omgeleid naar het nummer 101.

Indien de oproepen 112, naar aanleiding van het promoten van dat nummer, in België veralgemeend zouden worden, dan zou er tijd verloren gaan bij de behandeling van de oproepen voor de politiediensten. Een veralgemeende informatiecampagne lijkt mij dus voorbarig.

Sensibiliseringscampagnes rond het gebruik van het Europees noodnummer 112 werden echter in 2002 en 2006 gevoerd ten aanzien van specifieke doelgroepen: de Belgische burgers die in het buitenland verblijven en de Europese burgers die op ons grondgebied verblijven. Een nieuwe informatiecampagne werd op 3 juli 2008 gelanceerd.

Elk 100-centrum bedient een provincie. Het gebeurt dat centra oproepen behandelen die van een andere provincie komen; de beambten krijgen daarom een opleiding van de tweede landstaal.

Momenteel beantwoorden zes Duitstaligen de oproepen van de Duitstalige burgers in het 100-centrum van Luik.

Het is vanzelfsprekend dat de functie van beambte een specifieke opleiding vereist, met name cursussen inzake het beheer van de oproepen.

Bij de uitvoering van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, zal de functie van beambten geregeld worden door een specifieke reglementaire tekst die een belangrijk luik « opleiding » zal bevatten.