Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-6070

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 7 december 2009

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Vrachtwagenbestuurders - Bijkomende opleiding - Aandacht voor de verkeersregels

bedrijfsvoertuig
bestuurder
voortdurende bijscholing
verkeersveiligheid
wegvervoer
verkeersopleiding

Chronologie

7/12/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010)
17/12/2009Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-4985

Vraag nr. 4-6070 d.d. 7 december 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Organisaties V.A.B. en Febetra juichen de nieuwe regels toe omtrent de bijscholing van vrachtwagenchauffeurs. De nieuwe regels leggen de chauffeurs elke vijf jaar 35 uur nascholing op. De bijscholing kan zeker helpen in de professionalisering van het vak van trucker en de zal de verkeersveiligheid ten goede komen.

Toch blijkt uit diverse onderzoeken dat de chauffeurs niet altijd op de hoogte zijn van de veranderende verkeerswetgeving. De verplichte bijscholing biedt een geschikte mogelijkheid om de actuele wegcode met betrekking tot vrachtwagens door te geven. Jammer genoeg werd dit onderdeel niet opgenomen in het verplichte programma dat door in een Europese richtlijn werd vastgelegd. Toch zou het goed zijn om dit in ons land toe te voegen aan het verplichte programma.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

- Bent u op de hoogte dat heel wat vrachtwagenchauffeurs niet op de hoogte zijn van aanpassingen in de verkeerswetgeving?

- Op welke manier zullen de vrachtwagenchauffeurs worden geïnformeerd over de verplichting om vijfjaarlijks een bijkomende cursus te volgen?

- Bestaan er concrete plannen om ook een onderdeel ‘wegcode’ in de opleiding te integreren? Wanneer wil de Staatssecretaris dat dit onderdeel wordt toegevoegd?

Antwoord ontvangen op 17 december 2009 :

Ik heb de eer het geachte lid het volgende te antwoorden:

1. Ik durf niet te stellen dat vrachtwagenchauffeurs en andere professionele bestuurders niet op de hoogte zouden zijn van de wegcode en de eventuele aanpassingen ervan die op hen betrekking hebben. De toepasselijke verkeersregels en eventuele nieuwigheden, ook in het buitenland, worden regelmatig gecommuniceerd via de informatiekanalen van de transportsector, maar ook via de algemene informatie- en sensibilisatiecampagnes.

In het kader van de algemene bijscholing van chauffeurs, die reeds in bedrijven wordt georganiseerd, is het ongetwijfeld aangewezen om de verkeersregels op te frissen, naast het defensief en ecologisch rijden.

2. De voorlichting betreffende de verplichte nascholing voor de bestuurders van categorieën C en D die een getuigschrift voor vakbekwaamheid nodig hebben, gebeurt via de informatiekanalen van de transportsector (werkgevers en werknemers), maar ook via de Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en Vervoer, de rijscholen, de opleidingscentra voor permanente vorming, enzovoort.

3. Wat de inhoud betreft van de modules van de bijscholing, bevat de bijlage bij het koninklijk besluit van 4 mei 2007 de leerstof, die overeenstemt met de elementen die opgenomen zijn in de Europese richtlijn 2003/59.

Het is duidelijk dat de opleidingsmodules, die door de opleidingscentra worden aangeboden, eveneens het wetgevend en reglementair luik moeten bevatten die betrekking heeft op de te onderwijzen materie. Ik citeer de volgende voorbeelden: “kennis van de werking van de veiligheidsuitrustingen teneinde het voertuig te beheersen”, “sensibiliseren over de verkeersrisico’s, of nog “fysieke of medische geschiktheid” of “de kennis van de reglementering betreffende de rij- en rusttijden”.

Het is trouwens voor mij belangrijk dat in deze opleidingen de bestuurders C en D een meer diepgaande kennis opdoen over de verkeersveiligheid in de praktijk, zoals de impact van snelheid, de remafstanden, de belading van het voertuig, enzovoort.