Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-5829

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 7 december 2009

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Partnerschap met privépartners - Evaluatie - Uitbreiding

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
publiek-private samenwerking

Chronologie

7/12/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010)
29/3/2010Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-4933

Vraag nr. 4-5829 d.d. 7 december 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Steeds vaker zien we dat de overheidsbedrijven een partnerschap aangaan met privépartners en dit om zeer diverse redenen. Eén van die redenen is bijvoorbeeld specifieke promoties te kunnen aanbieden die extra klanten kunnen lokken.

Zo bestaat er onder meer een partnerschap met het Kruidvat dat een speciale actie heeft voor een goedkoop ticket voor verplaatsingen tijdens de vrije tijd.

Graag had ik volgende gegevens gekregen:

1.Hoe evalueert de geachte minister de samenwerking met het Kruidvat?

2.Bestaan er, naast de samenwerking met het Kruidvat, ook andere overeenkomsten met privépartners in het kader van ticketverkoop, dienstverlening naar cliënteel, ...?

3.Hoe evalueert hij de verschillende projecten? Op welk vlak bieden ze een werkelijke meerwaarde voor de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)?

4.Is hij van plan soortgelijke projecten in de nabije toekomst uit te breiden? Aan welke overeenkomsten had hij specifiek gedacht?

Antwoord ontvangen op 29 maart 2010 :

Het partnerschap met Kruidvat dateert al van 2007. Jaarlijks werd de actie herhaald met steeds meer succes. Zo werden tijdens de laatste actie van 2009 meer dan viermaal zoveel tickets verkocht als tijdens de eerste actie in 2007.

Dergelijke promotionele acties betekenen een grote publiciteit voor NMBS en trekken een publiek aan dat anders geen gebruik maakt van de trein, zodat er geen risico bestaat op kannibalisatie van andere treinproducten.

Doordat het product slechts geldig is op weekdagen na negen uur en op weekenddagen trekt NMBS bovendien reizigers aan in de daluren wat een verdere uitbouw van een vrijetijdsgamma buiten de piekuren toelaat.

Daarenboven is de kostprijs voor de NMBS beperkt. De promotie en communicatie wordt bekostigd door de partner.

Wat de verkoop van biljetten betreft bestaan er momenteel geen andere tijdelijke promotionele partnerships met privépartners. NMBS heeft echter een permanent partnerschap met enkele privépartners voor de verkoop van vervoerbewijzen in krantenwinkels.

Momenteel zijn er geen plannen om andere partnerschappen op touw te zetten. NMBS Mobility is echter steeds bereid elke aanvraag tot een eventuele samenwerking te onderzoeken.