Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-5796

van Els Van Hoof (CD&V) d.d. 7 december 2009

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Infrabel - Leuven - Studie over het ondertunnelen van de spoorweg bij de Naamsesteenweg - Conclusies

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
tunnel

Chronologie

7/12/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010)
1/2/2010Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-4494

Vraag nr. 4-5796 d.d. 7 december 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De Naamsesteenweg, een belangrijke verkeersader in de deelgemeente Heverlee van de stad Leuven, zorgt dagelijks voor het nodige fileleed. Bij Infrabel loopt een studie die een oplossing zou kunnen bieden voor dit probleem. Want men onderzoekt de mogelijkheid om de Naamsesteenweg ter hoogte van de spoorweg te ondertunnelen en de spoorweg te verhogen. Die tunnel is niet alleen belangrijk voor de verkeersafwikkeling, maar ook voor het ontwikkelingsplan van het nabij gelegen Van Arenbergplein: de ondertunneling is een conditio sine qua non voor de verkeersafwikkeling op de Naamsesteenweg en de snelle verfraaiing van het Van Arenbergplein door de stad Leuven.

Mijn vragen zijn de volgende:

1. In welke richting evolueert de studie? Wat zijn de tussentijdse conclusies?

2. Wat is de impact op het station van Heverlee? Worden opties tot verschuiving naar het Kantineplein in overweging genomen?

3. Wat is het verdere verloop van deze studie en wanneer worden de definitieve resultaten openbaar gemaakt?

Antwoord ontvangen op 1 februari 2010 :

1. In het kader van de mogelijke ondertunneling en de afschaffing van de overweg ter hoogte van de Naamsesteenweg te Leuven (Heverlee) zijn er nog een aantal mogelijkheden in onderzoek.

De verschillende mogelijkheden werden besproken met de stad Leuven, de Vlaamse overheid via het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en Infrabel. Op dit overleg kwamen ook andere overwegen op het grondgebied van de stad Leuven aan bod.

Er is nog geen definitieve keuze gemaakt of beslissing genomen.

2. De impact voor het station en de eventuele verschuiving van de perrons van de stopplaats Heverlee zal later onderzocht worden in functie van de gekozen oplossing voor de afschaffing van de overweg.

3. De eigenlijke studie van de afschaffing van de overweg kan pas starten als er door alle partijen een ondersteunde oplossing is gevonden die ook financieel haalbaar is. Hierover dient een samenwerkings-overeenkomst tussen de betrokken partijen te worden afgesloten. In de loop van de maand februari is er opnieuw een vergadering met alle betrokken partijen waarin ondermeer de opmaak van een samenwerkingsovereenkomst zal besproken worden.

In een volgende fase kan dan een haalbaarheidsstudie gegund worden waarin kostprijs, tunnel, stedenbouwkundig ontwerp van de ruimere omgeving en de verkeersafwikkeling zullen worden onderzocht