Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-4878

van Ann Somers (Open Vld) d.d. 27 oktober 2009

aan de staatssecretaris voor Begroting, voor Migratie- en asielbeleid, voor Gezinsbeleid, en voor de Federale Culturele Instellingen

Oudere personen - Isolement - Samenstelling en actie van de werkgroep " Geweldpleging op ouderen " - Kostprijs

alleenstaande
bejaarde
huiselijk geweld
bewustmaking van de burgers

Chronologie

27/10/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 27/11/2009)
24/11/2009Antwoord

Vraag nr. 4-4878 d.d. 27 oktober 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In antwoord op mijn schriftelijke vraag nr. 4-4222 over de invoering van een specifiek beleid voor alleenstaanden, wijst de geachte staatssecretaris op het bestaan van een werkgroep, samengesteld uit de verenigingen van de deelstaten bevoegd inzake de strijd tegen geweldpleging op ouderen. Deze werkgroep zou worden uitgebreid met universiteitsprofessoren en zou zich tevens buigen over het probleem van het isolement waarmee oudere personen geconfronteerd kunnen worden. De informatie- en sensibiliseringscampagne hieromtrent wordt gepland tijdens het eerste semester van 2010.

1. Welke professoren hebben intussen zitting in de werkgroep?

2. Wanneer heeft deze werkgroep reeds vergaderd en welke vergaderingen staan er dit jaar nog op de agenda?

3. Zal de werkgroep ook specifiek aandacht besteden aan het probleem van oudere holebi's, zoals algemeen bekend een bijzondere risicogroep voor isolement?

4. Wanneer zal de informatie- en sensibiliseringscampagne opstarten?

5. Wie zal de campagne ontwerpen?

6. Wat is het precieze opzet van de campagne?

7. Hoeveel bedraagt de geschatte kostprijs en wie zal welk deel financieren?

Antwoord ontvangen op 24 november 2009 :

Het Nationaal Actieplan voor de strijd tegen intrafamiliaal geweld kwam in november 2008 tot stand in samenwerking met het kabinet van de vice-eerste minister, mevrouw Milquet, die het NAP met betrekking tot intrafamiliaal geweld tussen partners beheert, terwijl het staatssecretariaat voor Gezinsbeleid belast is met de problematiek betreffende de intrafamiliale geweldplegingen op ouderen.

Ook hebben wij beslist samen te werken met de VZW “Inform’action” teneinde ons te bezinnen over de methode waarop de strijd tegen dit geweld gevoerd kan worden.

Uit deze bezinning kwamen de concepten “welzijn” en “eerbied” als belangrijkste naar voren; wij zijn immers van mening dat het benadrukken van alle vormen van eerbied de beste manier is om alle vormen van intrafamiliaal geweld aan te pakken. Wanneer mensen eerbied hebben voor elkaar, neemt de risicofactor “geweld” af aangezien er een welzijns- en vertrouwensrelatie ontstaat die tevens beschermt tegen geweld.

Daarom hebben wij voor een logo met volgende stelregel gekozen: “Geen welzijn zonder eerbied”.

Vervolgens hebben wij de institutionele partners samengebracht met het oog op de oprichting van een stuurgroep in het kader van deze actie.

De leden van deze groep zijn: het Waalse agentschap “Respect seniors”, “home info” en “Infor home” van het Brussels Gewest, de CAW’s (Centra voor Algemeen Welzijn) en het “Vlaams Meldpunt voor Ouderen mis(be)handeling” van het Vlaamse Gewest.

Het doel van deze groep bestaat erin de in de Gewesten gevoerde acties met elkaar te verenigen.

1. De academici die zitting hebben in de werkgroep zijn:

Professor Dominique VERTE, sociaal gerontoloog aan de VUB;

de heer Albert EVRARD, onderzoeker bij de “FUNDP” (Facultés Universitaires Notre-Dame de la Paix, Namur);

mevrouw Marie-Thérèse CASMAN, onderzoekster aan de Universiteit van Luik;

mevrouw Sylvie CARBONELLE, sociaal antropologe, onderzoekster en assistente aan de ULB.

Deze groep wordt nog uitgebreid met mevrouw Anne-Sophie PARENT van het Europees platform “AGE”.

2. Wanneer heeft deze werkgroep reeds vergaderd en welke vergaderingen staan er dit jaar nog op de agenda?

De werkgroep heeft een eerste keer vergaderd op 25 juni 2009. Deze vergadering had als doel de partners een eerste keer samen te brengen en met elkaar kennis te laten maken.

Op 28 september 2009 kwam de groep opnieuw samen, deze keer met de academici die zich verheugden over het initiatief van de staatssecretaris om met de verschillende partners in het kader van de problematiek van de vergrijzing van de bevolking rond de tafel te gaan zitten.

Een derde vergadering van de groep gaat door op 23 november 2009. Op de agenda staan:

a) de plaats van de oudere in Europa;

b) de sensibiliseringscampagne.

De vergaderingen zullen verdergezet worden in 2010 (een vergadering om de twee maanden).

Verder vindt een wekelijkse vergadering plaats met de VZW “Inform’action” voor de omkadering van het project.

3. Zal de werkgroep ook specifiek aandacht besteden aan het probleem van oudere holebi's, zoals algemeen bekend een bijzondere risicogroep voor isolement?

Uiteraard heeft onze reflectie betrekking op alle ouderen, volgens een globaal concept. Aangezien het een project betreft voor de strijd tegen intrafamiliale geweldpleging, wensen wij elke oudere, waaronder ook de oudere holebi’s, op voet van gelijkheid te behandelen.

4. Wanneer zal de informatie- en sensibiliseringscampagne opstarten?

De informatie- en sensibiliseringscampagne zou in het tweede trimester 2010 van start moeten gaan.

5. Wie zal de campagne ontwerpen?

Deze campagne zal ontworpen worden door het staatssecretariaat voor Gezinsbeleid.

Hiertoe zal binnenkort een offerteaanvraag gelanceerd worden.

6. Wat is het precieze opzet van de campagne?

Het eigenlijke doel van de campagne bestaat erin de mensen aan te zetten tot meer eerbied binnen de families door intrafamiliaal geweld tegen ouderen te weren en zodoende te komen tot meer welzijn.

Over de methode zal overlegd worden door de stuurgroep.

7. Hoeveel bedraagt de geschatte kostprijs en wie zal welk deel financieren?

De kostprijs van deze informatie- en sensibiliseringscampagne zal gefinancierd worden door het budget 2010 van de beleidscel “Gezinsbeleid” van het staatssecretariaat.

Wij beraden ons nog met de verschillende partners over het type campagne, publiek en de manier waarop de verspreiding dient te gebeuren. In functie van deze elementen en de mogelijke budgetten, zullen wij in staat zijn de kostprijs van deze campagne vast te stellen.