Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-4809

van Ann Somers (Open Vld) d.d. 22 oktober 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Sneltrein van Brussel naar Hasselt - Oplopen van vertragingen in Aarschot - Frequentie en maatregelen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
vervoersduur
pendel
consumentenvoorlichting

Chronologie

22/10/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 27/11/2009)
25/11/2009Dossier gesloten

Heringediend als : schriftelijke vraag 4-5812

Vraag nr. 4-4809 d.d. 22 oktober 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De sneltrein van Brussel naar Hasselt met vertrek om 17 u 09 in Brussel-Centraal laat zeer regelmatig vertragingen optekenen in het station van Aarschot. Kenmerkend is bovendien dat er vrijwel nooit aangekondigd wordt dat er vertraging is, laat staan hoeveel minuten de vertraging bedraagt. Nochtans blijkt dat conducteurs de instructie hebben gekregen om reizigers in te lichten vanaf vertragingen van vijf minuten.

1) Ik kreeg voor de periode van januari 2008 tot september 2009 graag een maandelijks overzicht van het aantal keer dat bovengenoemd sneltrein in Aarschot:

- stipt op tijd (dus volgens het officiële reisschema) aankwam;

- aankwam met een vertraging van minder dan vijf minuten;

- aankwam met een vertraging van vijf tot tien minuten;

- aankwam met een vertraging van meer dan tien minuten.

2) Ligt de stiptheid (waaronder dus het precies op tijd aankomen moet worden verstaan) van deze trein onder het nationaal gemiddelde?

3) Waarom worden de reizigers niet ingelicht telkens zich een vertraging van vijf of meer minuten voordoet?

4) Zal de geachte minister er bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) op aandringen om de regels inzake het aankondigen van vertragingen correct toe te passen op deze trein?