Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-4190

van Ann Somers (Open Vld) d.d. 26 augustus 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen

NMBS - Verstoring van het treinverkeer door protestacties - Aanrekening van de kosten

asielzoeker
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
vervoersduur
aansprakelijkheidsvordering
kostenberekening
illegale migratie
politiek asiel

Chronologie

26/8/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 24/9/2009)
31/10/2009Antwoord

Vraag nr. 4-4190 d.d. 26 augustus 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Vrijdag 31 juli werd in het station van Aarschot omgeroepen dat het treinverkeer verstoord werd door een actie van sans-papiers die ‘de sporen kraakten’ (sic) in het station van Brussel-Noord. De P-trein Hasselt-Brussel-Zuid van 7u26 in Aarschot kon ten gevolge daarvan niet vertrekken en werd vanaf Aarschot afgeschaft. Ook op andere lijnen veroorzaakte de actie vertragingen.

1.Hoeveel treinen waren er als gevolg van deze actie in vertraging?

2.Hoeveel treinen werden als gevolg van deze actie afgeschaft?

3.Hoeveel mensen van de veiligheidsdiensten moesten voor deze actie worden ingezet?

4.Indien iemand door zelfdoding vertragingen op het spoornet veroorzaakt, worden de onkosten daarvan verhaald op diens nabestaanden of – indien hij of zij de poging tot zelfdoding overleeft – op de betrokkene zelf. Geldt diezelfde regel ook voor mensen die de sporen bezetten omwille van één of andere actie?

5.Zo ja,

- hoeveel bedraagt de rekening voor de actievoerders die op 31 juli de sporen in Brussel-Noord hebben bezet?

- hoeveel mensen zullen een onkostennota ontvangen?

6.Zo neen, waarom wordt er een verschil gemaakt tussen zelfdoding en andere acties die vertragingen veroorzaken en het inzetten van de hulpdiensten vereisen?

7.Welke preventieve acties neemt de NMBS om verdere bezettingsacties van het spoor in de grote Brusselse stations te voorkomen?

Antwoord ontvangen op 31 oktober 2009 :

Op 31 juli 2009 om 5.57 uur, werden op bevel van het parket, om de veiligheid van het politiepersoneel te vrijwaren, in Brussel-Noord een aantal perronsporen buitendienst gesteld. Dit had ook een beperking van het aantal beschikbare sporen in de noordzuidverbinding tot gevolg. Een kraakpand in de onmiddellijke nabijheid van de sporen werd ook ontruimd. Om 7.49 uur kreeg Infrabel toelating om het treinverkeer te laten hernemen.

Om 12.27 uur werden op verzoek van de brandweer, voor het verwijderen van het glas in het kraakpand, opnieuw enkele sporen buitendienst gesteld. Om 13.10 uur mocht het treinverkeer hernemen.

1. Op 31 juli 2009 liepen 205 treinen samen 839 minuten vertraging op.

2. 4 treinen werden over hun volledig traject afgeschaft en 4 treinen gedeeltelijk.

3. In totaal werden tien personeelsleden van Securail, de veiligheidsdienst van de NMBS-Holding, ingezet bij deze actie.

4. 5 en 6. Het huidige beleid van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) kiest ervoor om zich in de eerste plaats tot de familiale verzekeraar te richten. Indien deze onbestaandeer geen is, richt de NMBS zich tot de notaris die de nalatenschap regelt. Indien de nalatenschap deze kosten niet kan dragen, heeft de NMBS besloten de schade echter niet van de familieleden van de zelfdoder terug te vorderen.

Het incident dat aanleiding geeft tot de vraag van het geachte lid moet duidelijk worden onderscheiden van de zelfmoord-gevallen van zelfdoding. Onder voorbehoud van wat uit het proces-verbaal zal blijken, stelt de NMBS uit omschrijving van de feiten door het geachte lid vast dat het incident van 31 juli 2009 een welbewuste actie betreft. Indien de betrokkenen bewust handelden, dan zal de NMBS de schade terugvorderen van elk van de schadeveroorzakers op basis van artikel 1382 Burgerlijk Wetboek van elk van de schadeveroorzakers.

De personeelskosten en kosten die voor de NMBS voort-vloeien uit treinvertragingen voor de NMBS bedragen respectievelijk 934,85 euro en 5048,58 euro.

Elke betrokkene die volgens het PV verantwoordelijk is voor de opgelopen schade zal een onkostennota van de NMBS ontvangen.

Wat betreft de onkosten van Infrabel naar aanleiding van (pogingen tot) zelfdodingen, deze zijn meestal beperkt tot personeelskosten en worden in de regel niet teruggevorderd van de nabestaanden of de betrokkene zelf. Slechts in heel uit-zonderlijke gevallen wordt de schade van Infrabel nog teruggevorderd en dan enkel indien er een verzekeringsmaatschappij tussenkomst verleent. Infrabel verhaalt haar schade niet op de nabestaanden (of de betrokkene) zelf.

Eventuele onkosten voortvloeiend uit een bezetting van sporen omwille van één of andere actie worden in principe terug-gevorderd, maar dit zal uiteraard afhangen van de concrete omstandigheden.

7. Securail verzekert een 24-uur permanentie in de stations Brussel-Noord, Brussel-Centraal en Brussel-Zuid. Bij bezettings-acties van de sporen zoals deze treft Securail, in overleg met de spoorwegpolitie en de andere bevoegde diensten van de NMBS-Groep, de nodige maatregelen.