Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-359

van Dirk Claes (CD&V N-VA) d.d. 20 februari 2008

aan de minister van Landsverdediging

Bezoek aan Auschwitz - Vliegtuigpanne - Staat van het vliegend materieel

militaire luchtvloot
onderhoud

Chronologie

20/2/2008Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 20/3/2008)
3/3/2008Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 4-98

Vraag nr. 4-359 d.d. 20 februari 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Eind januari 2008 bracht de geachte minister met 150 Vlaamse studenten een bezoek aan het concentratiekamp Auschwitz. Het bezoek verliep echter volledig anders dan was gepland, want het militaire vliegtuig dat iedereen weer naar België moest vervoeren bleek te kampen met een ernstige elektronische panne.

Het is echter niet de eerste maal dat een militaire of politieke missie in het water loopt omwille van grote defecten aan het vliegend materieel van de Belgische defensie. Een snelle blik over de laatste jaren heen, leert me dat er ontelbare van zulke incidenten plaatsvonden.

Hierbij lopen de kosten steeds bijzonder hoog op omwille van het feit dat de vervangstukken telkenmale dienen te worden overgevlogen vanuit Brussel en dat de gestrande passagiers in tussentijd veelal beroep doen op privé-jets om hun belangrijke agenda toch nog te kunnen afwerken.

Daarenboven heeft hij onlangs gemeld dat de C-130’s en de A-310’s van de “15de Wing” nog niet eens voor de helft van de tijd beschikbaar zijn en dat deze toestellen reeds aanzienlijk zijn verouderd.

- Is het vliegend materieel van de Belgische Defensie de laatste jaren wel voldoende onderhouden om nog betrouwbaar te zijn en voldoende luchtwaardig om er frequent gebruik van te maken?

- Moet er geen werk worden gemaakt van een versnelde vernieuwing van de uitrusting van onze Luchtmacht en kan er hierbij mogelijk worden samengewerkt met onze buurlanden (BeNeLux-verband)?

- Lopen de kosten van de voortdurende herstellingswerken en de huur van privé-jets globaal gezien niet hoger op dan dat men, in samenwerking met buurlanden, zou overgaan tot de aankoop van nieuw materieel?

Antwoord ontvangen op 3 maart 2008 :

Het geachte lid gelieve hierna het antwoord te willen vinden op de door hem gestelde vragen.

1. Elk vliegtuig van Defensie wordt onderhouden volgens het onderhoudsprogramma, aangepast aan de leeftijd en de gebruiksintensiteit van de toestellen en opgelegd door zijn constructeur.

2. Wat de vervanging van de C-130 toestellen betreft, neemt België, samen met Luxemburg, deel aan het internationale samenwerkingsprogramma voor de A400M (FR, GE, UK, SP, TU).

Het leveringsschema van de A400M aan België kadert in het Strategisch Plan voor de modernisering van Defensie en houdt rekening met de voorziene levensduur van de C-130 vloot.

Voor de vervanging van de Airbus loopt een studie.

3. De kosten voor uitvoering van herstellingswerken worden gedragen binnen het normale werkingsbudget voor het onderhoud van de toestellen.

Indien een vliegtuig een geplande zending niet kan uitvoeren, wordt in eerste instantie een oplossing gezocht voor de uitvoering van de zending met middelen van Defensie, en vervolgens door gebruik te maken van de bestaande samenwerkingsakkoorden met andere naties voor gebruik van luchttransportmiddelen (ATARES). De huur van een privé-jet heeft uitzonderlijk slechts één maal plaatsgevonden.

Ik laat onderzoeken hoe we op korte termijn de problemen met de Airbus kunnen oplossen.