SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2015-2016 Zitting 2015-2016
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2 février 2016 2 februari 2016
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Question écrite n° 6-817 Schriftelijke vraag nr. 6-817

de Christie Morreale (PS)

van Christie Morreale (PS)

à la ministre de l'Énergie, de l'Environnement et du Développement durable

aan de minister van Energie, Leefmilieu en Duurzame Ontwikkeling
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Bus et cars écologiques - Formation des chauffeurs - Sociétés régionales de transport public - Institut Formation Car & Bus Opleiding - Collaboration Ecologische bussen en autocars - Opleiding van de chauffeurs - Gewestelijke maatschappijen voor openbaar vervoer - Instituut Formation Car & Bus Opleiding - Samenwerking 
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véhicule électrique
véhicule non polluant
autobus
enseignement de la conduite
formation professionnelle
hydrogène
Région de Bruxelles-Capitale
transport public
Région wallonne
Région flamande
elektrisch voertuig
minder vervuilend voertuig
autobus
verkeersopleiding
beroepsopleiding
waterstof
Hoofdstedelijk Gewest Brussels
openbaar vervoer
Waals Gewest
Vlaams Gewest
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2/2/2016Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 3/3/2016)
23/2/2016Antwoord
2/2/2016Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 3/3/2016)
23/2/2016Antwoord
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Question n° 6-817 du 2 février 2016 : (Question posée en français) Vraag nr. 6-817 d.d. 2 februari 2016 : (Vraag gesteld in het Frans)

Depuis plusieurs années, on accorde une attention particulière aux bus " verts ", en particulier aux bus hybrides et aux bus à hydrogène.

Pour les bus électriques, le projet évolue mais on peut penser qu'ils seront bientôt plus présents sur nos routes. La Région de Bruxelles-Capitale a d'ailleurs pour sa part opté pour investir dans ces véhicules électriques.

Il me revient que la formation des chauffeurs est un élément très important dans ce vaste projet écologique. Ceux-ci apprendraient des techniques pour conduire d'une façon économique et écologique.

Au programme également des formations : les temps de repos et de conduite, l'usage du tachygraphe, la conduite défensive, l'ergonomie, … Tant en Wallonie qu'en Flandre, les sociétés de transports publics, forts de l'expérience acquise, en font profiter les entreprises privées puisque certaines sources d'informations avancent que la moitié des kilomètres parcourus par les bus des sociétés TEC et De Lijn, le sont par des bus privés. Et donc, il s'agirait de formations assurées par l'Institut Formation Car & Bus Opleiding (FCBO), institut des employeurs (Fédération belge des exploitants d'autobus, d'autocars et d'organisateurs de voyages - FBAA) et syndicats du secteur et aussi des travailleurs représentés notamment par l'Union belge du transport (UBT).

Si les entités fédérées sont compétentes dans ces matières, j'aimerais savoir si des collaborations sont mises en place avec le gouvernement fédéral afin de coordonner les politiques environnementales en la matière.

 

Sedert verschillende jaren wordt bijzondere aandacht verleend aan 'groene' bussen en in het bijzonder aan hybride en waterstofbussen.

Voor elektrische bussen is het project in ontwikkeling, maar het valt te verwachten dat we er binnenkort meer van zullen zien op onze wegen. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft er alvast voor geopteerd om daarin te investeren.

Naar verluidt is de opleiding van de chauffeur een zeer belangrijk element in dit veelomvattend ecologisch project. Chauffeurs zouden technieken aanleren om economisch en ecologisch te rijden.

Staan ook op het programma van die opleidingen: rij- en rusttijden, het gebruik van de tachograaf, defensief rijden, ergonomie,... Zowel in Wallonië als in Vlaanderen laten de openbaarvervoermaatschappijen privébedrijven meegenieten van de opgebouwde ervaring, vermits, volgens sommige bronnen, de helft van de kilometers die door de bussen van TEC of De Lijn worden gereden, door privébussen worden afgelegd. Het zou gaan om opleidingen die gegeven worden door het instituut Formation Car & Bus Opleiding (FCBO), een instituut van werkgevers (Federatie van de Belgische autobus- en autocarondernemers en van reisorganisatoren -FBAA) en van vakbonden uit de sector, evenals van werknemers die vertegenwoordigd zijn via de Belgische Transportbond (BTB).

De deelgebieden zijn dan wel bevoegd voor deze materie, maar toch wens ik te vernemen of er vormen van samenwerking worden opgezet met de federale regering om het milieubeleid ter zake te stroomlijnen.

 
Réponse reçue le 23 février 2016 : Antwoord ontvangen op 23 februari 2016 :

Il n’existe pas, à ma connaissance, d’accord de collaboration entre les autorités fédérales et les entités fédérées concernant la politique environnementale en matière de formation des chauffeurs d’autocar et de bus.

Il s’agit quoiqu’il en soit d’un dossier traité par ma collègue, la ministre de la Mobilité et des Transports, Mme Galant, vers qui je vous renvoie pour obtenir tout complément d’information que vous jugerez utile.

Er bestaat bij mijn weten geen samenwerkingsakkoord tussen de federale overheid en de deelstaten inzake het milieubeleid met betrekking tot de opleiding van autocar- en buschauffeurs.

Het gaat hoe dan ook om een dossier dat behandelt wordt door mijn collega, de minister van Mobiliteit en Transport, mevrouw Galant, naar wie ik u doorverwijs voor alle verdere informatie die u nuttig acht.