SÉNAT DE BELGIQUE | BELGISCHE SENAAT | ||||||||||||
________ | ________ | ||||||||||||
Session 2012-2013 | Zitting 2012-2013 | ||||||||||||
________ | ________ | ||||||||||||
30 avril 2013 | 30 april 2013 | ||||||||||||
________ | ________ | ||||||||||||
Question écrite n° 5-8902 | Schriftelijke vraag nr. 5-8902 | ||||||||||||
de Martine Taelman (Open Vld) |
van Martine Taelman (Open Vld) |
||||||||||||
au vice-premier ministre et ministre des Affaires étrangères, du Commerce extérieur et des Affaires européennes |
aan de vice-eersteminister en minister van Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Europese Zaken |
||||||||||||
________ | ________ | ||||||||||||
Services publics fédéraux - Communication avec les citoyens - Recours aux médias sociaux | Federale overheidsdiensten - Communicatie met burgers - Gebruik van sociale media | ||||||||||||
________ | ________ | ||||||||||||
ministère communauté virtuelle sensibilisation du public relation administration-administré médias sociaux |
ministerie virtuele gemeenschap bewustmaking van de burgers betrekking tussen overheid en burger sociale media |
||||||||||||
________ | ________ | ||||||||||||
|
|
||||||||||||
________ | ________ | ||||||||||||
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8900 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8901 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8903 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8904 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8905 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8906 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8907 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8908 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8909 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8910 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8911 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8912 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8913 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8914 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8915 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8916 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8917 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8918 |
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8900 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8901 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8903 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8904 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8905 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8906 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8907 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8908 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8909 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8910 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8911 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8912 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8913 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8914 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8915 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8916 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8917 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8918 |
||||||||||||
________ | ________ | ||||||||||||
Question n° 5-8902 du 30 avril 2013 : (Question posée en néerlandais) | Vraag nr. 5-8902 d.d. 30 april 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||||||||||
Ces dernières années, nos entreprises et nos autorités ont découvert l'atout majeur que constituent les médias sociaux pour entretenir des contacts rapides et faciles avec de (potentiels) clients ou citoyens. Quelques services publics fédéraux recourent également aux médias sociaux. On peut, par exemple, suivre le SPF Finances via @SPF_Finances, prendre contact avec ce service via Twitter et prendre connaissance des communiqués de presse officiels via @belgiumbe. J'aimerais dès lors obtenir une réponse aux questions suivantes : 1) Les SPF qui relèvent de votre compétence recourent-ils aux médias sociaux pour communiquer avec les citoyens ? Dans l'affirmative, lesquels ? Dans la négative, projette-t-on de le faire à l'avenir ? 2) Comment évaluez-vous l'utilisation des médias sociaux par les SPF qui relèvent de votre compétence ? Quelles réactions reçoit-on des citoyens ? 3) Comment l'information diffusée par le biais des médias sociaux est-elle sélectionnée auprès des SPF relevant de votre compétence ? Existe-t-il une politique spécifique à cet effet ? 4) A-t-on enregistré, auprès des SPF relevant de votre compétence, des cas d'abus caractérisés par la diffusion par des tiers d'informations erronées provenant apparemment de l'État fédéral ? Êtes-vous, dans votre domaine de compétences, constamment attentif à ce problème ? |
Bedrijven en overheden hebben de afgelopen jaren de kracht van de sociale media ontdekt om op een vlotte en toegankelijke manier contact te onderhouden met (potentiële) klanten of burgers. Enkele federale overheidsdiensten maken intussen ook gebruik van sociale media, zo kan men via @FOD_Financien nieuws volgen over en contact opnemen met deze federale overheidsdienst via Twitter en worden via @belgiumbe de officiële persberichten verspreid via ditzelfde medium. Graag kreeg ik dan ook een antwoord op de volgende vragen: 1) Maken de FOD's die onder uw bevoegdheid vallen gebruik van sociale media voor de communicatie met burgers? Zo ja, welke? Indien niet, zijn er plannen om dat in de toekomst te doen? 2) Hoe evalueert u het gebruik van sociale media door de FOD's die onder uw bevoegdheid vallen? Welke reacties worden er van burgers ontvangen? 3) Hoe wordt de informatie geselecteerd die via de sociale media wordt verspreid bij de FOD's die onder uw bevoegdheid vallen? Is hier een specifiek beleid voor? 4) Zijn er bij de FOD's die onder uw bevoegdheid vallen, gevallen van misbruik bekend, waarbij foutieve informatie door derden verspreid wordt die ogenschijnlijk vanuit de federale overheid afkomstig zou zijn? Is er vanuit uw bevoegdheidsdomein hiervoor permanente aandacht ? |
||||||||||||
Réponse reçue le 17 février 2014 : | Antwoord ontvangen op 17 februari 2014 : | ||||||||||||
1. Le Service public fédéral (SPF) Affaires étrangères a fait le choix de se lancer sur les réseaux sociaux via la création d’une page Facebook Diplomatie.Belgium et d’un compte Twitter Belgium MFA. Nous avons également un compte Google+, un compte Vimeo et Youtube pour nos productions audiovisuelles (rencontres ministérielles, films promotionnels, etc.). Pourquoi ce choix ?
Twitter est un outil destiné plus ciblé aux experts, journalistes, qui sert de relation avec la presse. Ces deux médias sociaux ont l’avantage d’être gratuits et facile d’utilisation. Et leur utilisation est encouragée pour nos postes diplomatiques à l’étranger dont plus de 60 ont aujourd’hui leur page. Des formations et instructions ont ainsi été données lors des journées consulaires et diplomatiques. 2. a. Depuis le lancement officiel de notre page Facebook, nous avons 1 565 likes répartis principalement en Belgique et ensuite en Egypte (75) suivi de la France(34), du Brésil et des États-Unis. Nous enregistrons principalement des « likes » à nos publications et quelques partages (essentiellement de nos postes à l’étranger) mais très peu de commentaires, qui sont en général positifs (surtout pour les « good news for Belgium »). Dès que nous recevons des commentaires ou des messages, une réponse est envoyée dans la journée. b. Au sujet du compte Twitter, nous avons lancé officiellement notre compte il y a environ 6 mois. Nous comptons 648 tweets pour 2 085 followers. Il y a en moyenne trois retweets de nos publications et régulièrement des commentaires. Un exemple récent est la sœur d’un Belge disparu lors du passage du Typhon Hayan aux Philippines qui nous a contacté à la suite d’un Tweet et ainsi nous avons pu nous mettre en contact avec elle pour aider les équipe à le retrouver sur place. La sœur en question nous a ensuite remercié pour les efforts consentis pour retrouver son frère. 3. Nous avons différents types de contenu que nous tentons de varier selon nos publics cibles (Belges en Belgique, Belges à l’étranger et étrangers intéressés par la Belgique) et proposés sur la page en FR, NL et EN (si l’info peut intéresser les étrangers):
4. Nous n’avons jusqu’ici eu aucune information erronée ou qui n’était pas du ressort de notre SPF. Toutes les informations diffusées sont soigneusement sélectionnées en concertation et dans la mesure du possible évitant toute controverse. Nous avons un système de peer review. Les sujets sensibles sont examinés par le porte-parole de notre SPF. Du côté des pages Facebook des postes à l’étranger, des formations et des instructions claires ont été données. |
1. De Federale Overheidsdienst (FOD) Buitenlandse Zaken is de weg van de sociale media ingeslagen door een Facebookpagina (Diplomatie.Belgium) en een Twitter-account (Belgium MFA) aan te maken. We hebben voorts een Google+- en een Vimeo-account en YouTube voor onze audiovisuele producties (ministeriële ontmoetingen, promotiefilms …). Vanwaar die keuze?
Twitter is veeleer gericht op deskundigen, journalisten en op contact met de pers. Beide sociale media zijn bovendien gratis en gebruiksvriendelijk. En dat gebruik wordt aangemoedigd door onze diplomatieke posten in het buitenland, waarvan ruim 60 al een eigen pagina hebben. Op de consulaire en diplomatieke dagen werden trouwens opleidingen en instructies verstrekt. 2. a. Sinds de officiële start van onze Facebookpagina kregen we 1 565 likes, vooral in België, gevolgd door Egypte (75), Frankrijk (34), Brazilië en de Verenigde Staten. We registreren vooral likes op onze publicaties en enkele shares (vooral van onze posten in het buitenland), maar erg weinig commentaren, die doorgaans positief zijn (vooral op het good news from Belgium). Zodra we een commentaar of bericht ontvangen, sturen we een antwoord in de loop van de dag. b. Onze Twitter-account hebben we ongeveer zes maanden geleden officieel opgestart. We tellen 648 tweets voor 2 085 followers. Onze publicaties worden gemiddeld drie keer geretweet, onze commentaren regelmatig. Recent bijvoorbeeld door de zus van een Belg die tijdens de doortocht van de tyfoon Hayan op de Filipijnen verdween. Zij nam contact met ons op na een Tweet. Zo hebben wij haar kunnen contacteren om de teams te helpen hem op te sporen. Achteraf heeft zij ons bedankt voor onze inspanningen om haar broer terug te vinden. 3. We proberen onze contents af te stemmen op onze doelgroepen (Belgen in België, Belgen in het buitenland en buitenlanders met interesse voor België) en zetten die op de NL, F en GB (als de info relevant is voor buitenlanders) pagina’s:
4. Tot nu toe werd geen foutieve info of info die niet onder onze FOD ressorteert, verspreid. Alle info wordt vooraf zorgvuldig en in overleg geselecteerd waarbij, voor zover als mogelijk, elke controverse wordt vermeden. Wij hanteren een systeem van collegiale toetsing. Gevoelige onderwerpen worden gescreend door de woordvoerder van onze FOD. Voor de Facebookpagina’s van onze posten in het buitenland zijn opleidingen en duidelijke instructies verstrekt. |