SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2013-2014 Zitting 2013-2014
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13 décembre 2013 13 december 2013
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Question écrite n° 5-10618 Schriftelijke vraag nr. 5-10618

de Martine Taelman (Open Vld)

van Martine Taelman (Open Vld)

à la vice-première ministre et ministre de l'Intérieur et de l'Égalité des Chances

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen
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Vélos électriques - Vol - Augmentation - Étranger - Belgique - Bandes organisées - Prévention - Secteur des assurances Elektrische fietsen - Diefstal - Toename - Buitenland - België - Georganiseerde bendes - Preventie - Verzekeringssector 
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véhicule à deux roues
véhicule électrique
vol
criminalité organisée
tweewielig voertuig
elektrisch voertuig
diefstal
georganiseerde misdaad
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13/12/2013Verzending vraag
11/2/2014Rappel
24/2/2014Antwoord
13/12/2013Verzending vraag
11/2/2014Rappel
24/2/2014Antwoord
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Question n° 5-10618 du 13 décembre 2013 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-10618 d.d. 13 december 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Le voleurs de vélos s'intéressent de plus en plus aux vélos électriques. Cette année, on a déjà volé aux Pays-Bas plus de 25 000 vélos électriques pour une valeur totale de 45 millions d'euros.

Selon un assureur, les bandes professionnelles de voleurs visent spécifiquement les vélos électriques. Elles les chargent dans un minibus et les emmènent dans un hangar retiré, où elles les débarrassent de leur serrure en toute quiétude.

L'assureur qualifie de rusée la manière dont les voleurs travaillent. Ainsi ils achètent souvent, chez un marchand de bicyclettes, un certain nombre de vélos de seconde main, qu'ils revendent le jour même. Ensuite, un même nombre de vélos électriques sont transportés du hangar vers l'étranger. Si les voleurs, souvent de l'Europe de l'Est, sont arrêtés dans le sud de l'Allemagne, ils peuvent simplement montrer le bon d'achat des vélos de seconde main.

J'aurais souhaité poser les questions suivantes à la ministre :

1) Que vous inspire la nouvelle selon laquelle le nombre de vols de vélos électriques aurait considérablement augmenté aux Pays-Bas ? La ministre peut-elle indiquer si cette tendance est également perceptible chez nous ? Peut-elle fournir des précisions chiffrées et ces chiffres sont-ils comparables à ceux des Pays-Bas, où l'on parle de 25 000 vélos électriques volés et d'un préjudice de 45 millions d'euros ?

2) Quelles mesures, telles que des conseils en matière de prévention, la ministre juge-t-elle indiquées ?

3) A-t-elle déjà été contactée par des assureurs et s'est-elle déjà concertée avec ceux-ci ?

4) Quels groupes d'auteurs sont-ils derrière ces vols et s'agit-il de bandes organisées ?

 

Fietsendieven azen steeds vaker op elektrische fietsen. Dit jaar zijn er in Nederland al ongeveer 25 000 e-bikes gestolen, met een gezamenlijke waarde van 45 miljoen euro.

Volgens een verzekeraar zijn professionele dievenbendes specifiek op de elektrische fietsen uit. De e-bikes worden in een busje geladen en vervolgens in een afgelegen loods in alle rust ontdaan van de sloten.

De verzekeraar noemt de werkwijze van dieven "uitgekookt". Zo kopen de dieven vaak bij een rijwielhandelaar een aantal gewone tweedehands fietsen, die ze dezelfde dag nog doorverkopen. Hierna wordt een zelfde aantal e-bikes uit de loods naar het buitenland vervoerd. Worden de - vaak Oost Europese - dieven ergens in Zuid-Duitsland aangehouden, dan kunnen ze gewoon de aankoopbon van de tweedehands fietsen laten zien.

Ik had dan ook volgende vragen voor de geachte minister:

1) Hoe reageert u op het hierboven aangehaalde berichtgeving als zou het aantal diefstallen van elektrische fietsen drastisch zijn toegenomen in Nederland en kan de geachte minister aangeven of deze tendens ook bij ons merkbaar is? Kan zij dit cijfermatig toelichten naar aantallen toe en zijn de cijfers vergelijkbaar met Nederland waar het 25 000 elektrische fietsen betreft en een schade van 45 miljoen euro?

2) Welke maatregelen zoals preventietips acht de geachte minister aangewezen?

3) Heeft zij hieromtrent reeds signalen ontvangen van verzekeraars en heeft zij reeds met de verzekeringssector samengezeten?

4) Welke dadergroepen zitten hier achter en is er sprake van georganiseerde bendes?

 
Réponse reçue le 24 février 2014 : Antwoord ontvangen op 24 februari 2014 :

1. Actuellement, aucune distinction n’est opérée entre les bicyclettes et les e-bikes volés, ce qui explique que nous ne disposons pas de chiffres sur le nombre de vélos électriques volés.

2. Les conseils de prévention classiques en matière de vols de vélo sont également d'application aux vélos électriques. Je conseille ainsi aux propriétaires de vélos électriques de toujours cadenasser leur deux-roues avec au moins deux cadenas différents de qualité et de toujours attacher le vélo à un objet fixe tel qu'un arceau à vélos, sans oublier évidemment de fixer le cadre et les roues. Si possible, les propriétaires de vélos électriques doivent donner la préférence à un lieu de stationnement surveillé et où le contrôle social est possible. En outre, je leur demande de doter leur vélo d'une caractéristique unique tel que le numéro de registre national (au moyen de la gravure ou de l'étiquetage). Pour les vélos électriques, il peut en outre être intéressant d'emporter la pile du moteur du vélo quand les vélos sont stationnés. Enfin, je conseille à tout le monde de réaliser une bonne description de son vélo et de prendre des photos afin que la police puisse disposer des informations nécessaires en cas de déclaration de vol.

3. Dans le cadre de contacts avec le secteur des assurances, aucun point prioritaire n’a à ce jour été évoqué en ce qui concerne les vols de vélos électriques. Contrairement aux Pays-Bas, prévoir une assurance liée à un vélo n'est toutefois pas une pratique courante en Belgique.

4. La Police fédérale ne peut pas tirer de conclusions concernant le profil des auteurs ou des groupes d’auteurs sur la base des dossiers relatifs aux groupes d’auteurs itinérants qu’elle gère. Cependant, il a été constaté dans quelques dossiers que les vélos de marque coûteux et les vélos de course constituent la cible des voleurs.

1. Er wordt momenteel geen onderscheid gemaakt tussen gestolen rijwielen en e-bikes, waardoor we momenteel geen cijfers hebben over het aantal gestolen elektrische fietsen.

2. De klassieke preventietips inzake fietsdiefstal zijn ook voor elektrische fietsen van toepassing. Zo raad ik eigenaars van elektrische fietsen aan om hun fiets steeds met minstens twee verschillende kwalitatieve sloten te sluiten en de fiets vast te maken aan een vast voorwerp zoals een fietsrek. Vergeet daarbij zeker niet om het kader en de wielen van de fiets vast te maken. Indien mogelijk geven ze best ook de voorkeur aan een fietsenstalling die bewaakt wordt of waar sociale controle mogelijk is. Daarnaast roep ik hen ook op om hun fiets uniek te maken door deze van een uniek nummer zoals hun rijksregisternummer (bijvoorbeeld via gravering of labeling). Voor elektrische fietsen kan het bovendien interessant zijn om de batterij van de motor van de fiets mee te nemen wanneer de fietsen gestald wordt. Tenslotte raad ik iedereen aan om een goede beschrijving van zijn fiets op te maken en er foto’s van te nemen zodat de politie bij aangifte van fietsdiefstal over de nodige informatie beschikt omtrent de fiets.

3. Tot op heden zijn er naar aanleiding van contacten met de verzekeringssector geen aandachtspunten naar voor gekomen omtrent de diefstal van elektrische fietsen. Wel is het zo dat, in tegenstelling tot Nederland, het aanschaffen van een verzekering voor een fiets in België nog niet zo courant verspreid is.

4. De Federale politie kan geen conclusies trekken omtrent het profiel van de daders of dadergroepen op basis van de dossiers over rondtrekkende dadergroepen die zij beheren. Binnen enkele dossiers zijn dure merkfietsen en racefietsen wel het doelwit van dieven.