SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2009-2010 Zitting 2009-2010
________________
7 avril 2010 7 april 2010
________________
Question écrite n° 4-7299 Schriftelijke vraag nr. 4-7299

de Jean-Paul Procureur (cdH)

van Jean-Paul Procureur (cdH)

à la ministre de la Fonction publique et des Entreprises publiques

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven
________________
Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) - Gare d'Écaussinnes - Fermeture des guichets - Procédure d'information - Employé de la gare - Transfert Nationale Maatschappij van Belgische Spoorwegen (NMBS) - Station van Écaussinnes - Sluiting van de loketten - Informatieprocedure - Bediende van het station - Overplaatsing 
________________
Société nationale des chemins de fer belges
transport de voyageurs
gare ferroviaire
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
spoorwegstation
________ ________
7/4/2010Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 6/5/2010)
6/5/2010Einde zittingsperiode
7/4/2010Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 6/5/2010)
6/5/2010Einde zittingsperiode
________ ________
Herkwalificatie van : vraag om uitleg 4-1565 Herkwalificatie van : vraag om uitleg 4-1565
________ ________
Question n° 4-7299 du 7 avril 2010 : (Question posée en français) Vraag nr. 4-7299 d.d. 7 april 2010 : (Vraag gesteld in het Frans)

Les habitants d'Écaussinnes ont récemment appris que le guichet de leur gare serait fermé dès le 1er mars 2010.

Ces habitants sont en droit d'attendre un service public optimal de la part de la Société nationale des chemins de fer belges (SNCB). Ce service implique un contact humain au sein de leur gare. Un distributeur de titre de transport n'est pas capable d'informer ni de guider un voyageur.

Pourtant, la SNCB leur impose la désertion humaine et évite, de surcroît, d'informer ses voyageurs de la décision prise de transformer la gare d'Écaussinnes en simple point d'arrêt.

À quel avenir la gare d'Écaussinnes est-elle destinée ? Les voyageurs redoutent la suppression pure et simple de l'arrêt. J'ose espérer que cela n'est pas dans les intentions de la SNCB.

Comment expliquez-vous que ni les voyageurs ni la commune d'Écaussinnes n'aient été prévenus de la suppression des guichets de la gare ? La SNCB a-t-elle respecté la procédure d'information requise dans le cas précis ?

Où sera transféré l'employé du guichet d'Écaussinnes ?

 

De inwoners van Écaussinnes hebben onlangs vernomen dat het loket van hun station vanaf 1 maart 2010 gesloten zal zijn.

Die inwoners hebben recht op een optimale openbare dienstverlening van de Nationale Maatschappij van Belgische Spoorwegen (NMBS). Die dienstverlening impliceert een menselijk contact in hun station. Een ticketautomaat kan de reiziger niet informeren of begeleiden.

De NMBS ontneemt hen echter elk menselijk contact. Bovendien wordt de beslissing om van het station van Écaussinnes een gewone stopplaats te maken, niet aan de reizigers meegedeeld.

Welk perspectief heeft het station van Écaussinnes? De reizigers vrezen dat die halte gewoon zal worden afgeschaft. Ik hoop dat dit niet de bedoeling is van de NMBS.

Waarom werden de reizigers noch de gemeente Écaussinnes op de hoogte gebracht van de afschaffing van de loketten in het station? Heeft de NMBS de voor dergelijke gevallen vereiste informatieprocedure gevolgd?

Naar welke standplaats zal de bediende van het loket van Écaussinnes worden overgeplaatst?