BELGISCHE SENAAT | ||||
________ | ||||
Zitting 2012-2013 | ||||
________ | ||||
19 februari 2013 | ||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-8196 | ||||
de Martine Taelman (Open Vld) |
||||
aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden |
||||
________ | ||||
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen - Compensatie voor vertragingen - Uitbetaling - Elektronische portefeuille - Waardebonnen - Geld | ||||
________ | ||||
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen vervoersduur reizigersvervoer officiële statistiek |
||||
________ | ||||
|
||||
________ | ||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-8196 d.d. 19 februari 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||
Sinds enkele jaren kunnen reizigers een compensatie aanvragen voor eenmalige lange of meerdere korte vertragingen. Op de website van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) staat dat die vergoeding wordt uitbetaald via de "elektronische portefeuille" voor houders van treinkaarten en via waardebonnen voor occasionele treinreizigers. De Europese verordening 1371/2007 stelt in artikel 17 punt 2 echter dat de schadevergoeding op verzoek van de reiziger wordt uitbetaald in geld. Reizigers die bij hun aanvraag uitdrukkelijk daarom verzoeken, worden inderdaad in geld uitbetaald, zoals enkele reizigers me wisten te vertellen. Graag kreeg ik dan ook van de minister een antwoord op de volgende vragen: 1) Hoeveel reizigers maakten gebruik van de mogelijkheid om hun compensatie in geld uitbetaald te krijgen? Hoe staat dit in verhouding met het totale aantal uitbetaalde compensaties en welk bedrag werd in 2012 effectief uitgekeerd? 2) Waarom maakt de website van de NMBS geen melding van die mogelijkheid? Reizigers zouden er onterecht van kunnen uitgaan dat de uitbetaling enkel via de elektronische portefeuille of waardebonnen kan gebeuren. |
||||
Antwoord ontvangen op 7 juni 2013 : | ||||
|