BELGISCHE SENAAT | ||||||||||||
________ | ||||||||||||
Zitting 2010-2011 | ||||||||||||
________ | ||||||||||||
5 november 2010 | ||||||||||||
________ | ||||||||||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-296 | ||||||||||||
de Martine Taelman (Open Vld) |
||||||||||||
aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven |
||||||||||||
________ | ||||||||||||
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Stiptheid - Garanderen van een aansluiting - Taxicheques | ||||||||||||
________ | ||||||||||||
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen reizigersvervoer vervoersduur taxi officiële statistiek |
||||||||||||
________ | ||||||||||||
|
||||||||||||
________ | ||||||||||||
________ | ||||||||||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-296 d.d. 5 november 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||||||||||
De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) dient steeds de aansluiting voor zijn reizigers te garanderen. Wanneer een trein 's avonds behoorlijk wat vertraging heeft en de reiziger zijn laatste aansluiting niet meer haalt, moet die reiziger contact opnemen met de stationschef die bekijkt of de reiziger alsnog (eventueel via een ander station en extra overstap) op zijn bestemming kan geraken. Indien dat niet mogelijk is, schrijft de NMBS een taxicheque uit. Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen: 1) Hoeveel taxicheques heeft de NMBS de afgelopen tien jaar uitgeschreven en voor welk bedrag? Graag cijfers per jaar. 2) In welke stations worden de meeste cheques uitgeschreven? Waar worden de meeste aansluitingen niet gehaald? 3) Welke lessen trekt de NMBS hieruit voor het garanderen van een aansluiting? 4) In hoeveel gevallen kreeg de NMBS een klacht te verwerken van een reiziger die zijn laatste aansluiting had gemist? 5) In sommige gevallen laat de NMBS dan een trein met andere passagiers wachten in een station, en verkondigt de conducteur dat dit gebeurt "om een aansluiting te garanderen", opdat toch maar geen taxicheque dient te worden uitgeschreven. Tot hoeveel van zulke vertragingen leidde dat de afgelopen tien jaar? Is het grootste gevolg van die procedure niet dat nog meer reizigers slachtoffer worden van de beperkte stiptheid (ook in de late uurtjes) van de NMBS? |
||||||||||||
Antwoord ontvangen op 20 juni 2011 : | ||||||||||||
De Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen (NMBS)-Groep deelt het volgende mee :
In onderstaande cijfers (facturen voor taxi’s) zit ook het vervoer van treinbestuurders en –begeleiders vervat, in het kader van hun dienstuitvoering:
|