BELGISCHE SENAAT | ||||
________ | ||||
Zitting 2010-2011 | ||||
________ | ||||
27 juli 2011 | ||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-2849 | ||||
de Martine Taelman (Open Vld) |
||||
aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven |
||||
________ | ||||
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NBMS) - Spoorwegmateriaal - Onderhoud - Treincapaciteit - Uitbesteding | ||||
________ | ||||
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen voertuig op rails onderhoud |
||||
________ | ||||
|
||||
________ | ||||
Heringediend als : schriftelijke vraag 5-4950 | ||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-2849 d.d. 27 juli 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||
Het spoorwegnet heeft de voorbije jaren te kampen gehad met ernstige en veelvuldige vertragingen of afschaffingen. Als reden wordt hiervoor vaak het gebrek aan beschikbaar materiaal aangehaald. Het spoorwegmateriaal wordt op geregelde tijdstippen van het net gehaald voor onderhoud. Dit gebeurt hoofdzakelijk binnen de eigen werkplaatsen van de NMBS. Graag kreeg ik dan ook van de geachte minister een antwoord op de volgende vragen: 1) Hoeveel rijtuigen, treinstellen of locomotieven werden het afgelopen jaar voor onderhoud binnengebracht in de werkplaatsen van de NMBS? Graag uitgesplitst per materiaaltype en werkplaats. 2) Welk percentage van de totale treincapaciteit is er gemiddeld onbeschikbaar wegens onderhoud? Graag een vergelijking met de spoorwegnetwerken in de ons omliggende landen. 3) Zijn er types rijtuigen, treinstellen of locomotieven die significant meer of minder onderhoud nodig hebben dan gemiddeld? Zo ja, welke? 4) Is de minister van mening dat het onderhoud van spoorwegrijtuigen een kerntaak is van de NMBS? Wordt een uitbesteding van het onderhoud overwogen? |