BELGISCHE SENAAT
________
Zitting 2009-2010
________
7 april 2010
________
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 4-7299

de Jean-Paul Procureur (cdH)

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven
________
Nationale Maatschappij van Belgische Spoorwegen (NMBS) - Station van Écaussinnes - Sluiting van de loketten - Informatieprocedure - Bediende van het station - Overplaatsing
________
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
spoorwegstation
________
7/4/2010Verzending vraag
6/5/2010Einde zittingsperiode
________
Herkwalificatie van : vraag om uitleg 4-1565
________
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 4-7299 d.d. 7 april 2010 : (Vraag gesteld in het Frans)

De inwoners van Écaussinnes hebben onlangs vernomen dat het loket van hun station vanaf 1 maart 2010 gesloten zal zijn.

Die inwoners hebben recht op een optimale openbare dienstverlening van de Nationale Maatschappij van Belgische Spoorwegen (NMBS). Die dienstverlening impliceert een menselijk contact in hun station. Een ticketautomaat kan de reiziger niet informeren of begeleiden.

De NMBS ontneemt hen echter elk menselijk contact. Bovendien wordt de beslissing om van het station van Écaussinnes een gewone stopplaats te maken, niet aan de reizigers meegedeeld.

Welk perspectief heeft het station van Écaussinnes? De reizigers vrezen dat die halte gewoon zal worden afgeschaft. Ik hoop dat dit niet de bedoeling is van de NMBS.

Waarom werden de reizigers noch de gemeente Écaussinnes op de hoogte gebracht van de afschaffing van de loketten in het station? Heeft de NMBS de voor dergelijke gevallen vereiste informatieprocedure gevolgd?

Naar welke standplaats zal de bediende van het loket van Écaussinnes worden overgeplaatst?