BELGISCHE SENAAT | ||||
________ | ||||
Zitting 2008-2009 | ||||
________ | ||||
12 januari 2009 | ||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 4-2664 | ||||
de Marc Verwilghen (Open Vld) |
||||
aan de minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen |
||||
________ | ||||
Mobiel internet - Penetratiegraad - Smartphones | ||||
________ | ||||
internet mobiele telefoon radiocommunicatie mobiele communicatie |
||||
________ | ||||
|
||||
________ | ||||
Herindiening van : schriftelijke vraag 4-1978 Heringediend als : schriftelijke vraag 4-5846 |
||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 4-2664 d.d. 12 januari 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||
Het mobiele internet heeft een enorm potentieel als nieuw communicatiemedium en marketingkanaal. Agentschappen en adverteerders kunnen zo het mobiele aanbod in hun communicatieplannen opnemen en nieuwe horizonten verkennen. Dat dit een enorme stimulans is voor creativiteit en bijgevolg innovatie aanwakkert, hoeft geen verdere duiding. Daarom volgende vragen : Wat is de huidige penetratiegraad van het mobiele internet in ons land ? En hoe verhoudt dit zich (bij wijze van vergelijking) ten opzichte van onze naaste buurlanden zoals Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Duitsland en Luxemburg ? Indien hierin een achterstand wordt vastgesteld, wat zijn volgens de geachte minister hiervan de belangrijkste oorzaken ? Welke beleidsinitiatieven zal hij nemen om die eventuele achterstand weg te werken ? De toepassingen van het mobiele internet vereisen ook aangepaste GSM-toestellen die compatibel zijn met de laatste webstandaarden. Verouderde toestellen kunnen alleen maar SMS en WAP aan. Daarom, hoe groot is het aandeel van de smartphones in ons totale GSM-park ? En hoe verhoudt dit zich terug ten opzichte van onze naaste buurlanden zoals Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Duitsland en Luxemburg ? |